MEDITERRÁN ÉTREND

Az egészséges táplálkozás mintapéldájának emlegetik újabban a klasszikus mediterrán étrendet. 1948-ban a görög kormány megbízta a Rockefeller Alapítványt, hogy az elmaradottnak, felzárkóztatásra ítélt Kréta szigeten mérjék fel a különböző szociális, gazdasági, egészségügyi mutatókat. Meglepetésre az derült ki, hogy ebben az elmaradt országrészben az emberek életkora igen hosszú, alig fordul elő infarktus és daganatos megbetegedés és nagyon egészségesen táplálkoznak. Ezt a táplálkozást nevezték azóta mediterrán étrendnek, mely a Földközi tenger melletti országokra sokáig jellemző volt.

Ennek 5 fő pillére van:

1.Mezőgazdasági növényi eredetű élelmiszerek: kenyér, tészta, rizs, burgonya

Ezekből talán a tészta szorulna magyarázatra, hiszen a közvélekedés szerint az hizlal. Ezeken a területeken, főleg Itáliában azonban az ún. durum tésztát használják, melynek 15%-os rosttartalma van. Ha 10 dkg ilyen tésztát – melynek energiatartalma 350 kcal. – megfőzünk, az 3-szorosára duzzad, de ennek a 300 g tésztának a kalóriatartalma közben nem változik meg. Egy ilyen adag tészta egy vacsorára megfelelő, mindössze 350 kcal. tartalommal.

2.Zöldségek, gyümölcsök

A nyersen, frissen fogyasztott, fejenként és évenként mintegy 200 kg zöldség és 120 kg gyümölcs egyik jellemzője a mediterrán étrendnek, mely tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal, a betegségek ellen hatékony, ún. antioxidánsokkal és növényi rostokkal.

3.Halak

A klasszikus mediterrán diétában naponta halat, húst viszont legfeljebb hetente fogyasztottak. A rendszeres halfogyasztás bizonyítottan a felére csökkenti az infarktus kockázatot a rendszeres húsfogyasztással szemben. Ugyanakkor a halzsír kedvező összetételét figyelembe véve a legzsírosabb hal is egészségesebb, mint a legsoványabb hús.

4.Olívaolaj

A növényi eredetű olívaolaj igen gazdag, ún. egyszeresen telítetlen zsírsavakban, mely nem emeli a vérzsírokat és nincsen benne koleszterin.

5.Mérsékelt vörösborfogyasztás

A feketeszőlő héjában lévő resveratrin nevű anyag ún. antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, mely az érelmeszesedés és a daganatos betegségek ellenszere. Ennek mérsékelt fogyasztása bizonyítottan érvédő hatású. Franciaországban jóval kevesebb infarktus van, mint a hasonló civilizációjú többi nyugati országban. A borfogyasztás túlzásba vitele azonban májbetegségekhez, májcirrhosishoz vezethet. Sajnos az eredeti mediterrán diéta már a mediterrán országokra sem jellemző. A szupermarketek, gyorséttermek, bővülő élelmiszerválaszték, az urbanizálódás fokozódása, az asszonyok munkába állása miatt a mediterrán étkezési kultúra is lényegesen megváltozott. Ugyanakkor orvosi vizsgálatok is bizonyítják egyértelmű hasznát. Egy Lyon-ban végzett vizsgálatban szívinfarktus után azok a betegek, akik a klasszikus mediterrán diétát tartották, 27 hónap után sokkal egészségesebbek maradtak, mint a hagyományos diétán lévők, 3-szor kevesebb volt köztük az újabb infarktusok, szívkoszorúér események száma. Ezért a vizsgálatot etikai szempontból is leállították, elkerülendő, hogy a hagyományos diétán lévő csoport ne válthasson át egy ilyen mediterrán étrendre. Néhány hasonló vizsgálatot figyelembe véve az Európai Unióban a jelenlegi táplálkozási ajánlások a mediterrán étrend felé utalnak. Ez az étrend ugyanakkor – ha mennyiségi korlátozás nincs – elsősorban a magas koleszterinszint, a szívinfarktus, a daganatos betegségek megelőzésére alkalmas és nem annyira az elhízás megelőzésére vagy kezelésére. Sőt azt is hozzá kell tenni, hogy a hivatalos, tudományos
állásfoglalásokban, a kezelési irányelvekben, különösen a mértékadó Egyesült Államokban egyelőre változatlanul tartja magát az a nézet, hogy legelőnyösebb a főleg növényi eredetű tápanyagokban, bizonyos margarinokban (pl. Flora), olajokban (pl. olívaolaj) megtalálható többszörösen valamint egyszeresen telítetlen zsírsavak vegyes fogyasztása, melyeknek a koleszterin-szintre és a védőfaktor HDL koleszterinszintre egyaránt kedvező hatásuk van.

 

Ha érdekli az anyagi kockázatoktól mentes fogyás, válassza az orvosi felügyeletet és kontrollt diétájához!


Fogyjon anyagi s egészségügyi kockázatok nélkül az INSUmed fogyókúrás módszerrel!