KLASSZIKUS ÉS MODERN FOGYÓKÚRA

Amióta világ a világ, mindenki próbálja formálni külsejét az aktuális társadalmi elvárásoknak, az épp aktuális ideálnak megfelelően. Felgyorsult életünkben, a XXI. században sincs ez másképp.

A divatos diéták többnyire valami újszerűnek beállított alapelvre épülnek, ami elsőre jónak tűnik, így sokan, főleg a sztárok felkapják mint új divathóbortot. A főállásban dolgozó nők, akik „mellékállásban” anyukák pedig csodálkoznak, vajon miért nem sikerült a tutinak kikiáltott módszerrel lefogyni, vagy miért jön vissza sokszorosan az a néhány plusz kiló, amitől esetleg sikerült megszabadulni.

A fogyókúrák számos hátránya


bizonyos ételcsoportok, pl. fehérjék vagy szénhidrátok szinte teljes elhagyására építő fogyókúrák egész biztosan egyoldalú táplálkozáshoz vezetnek akár már néhány hét alatt.

Bizonyos tápanyagok megvonása rövid távon hasznos lehet, de hosszú távon felborítja az optimális anyagcserét, a szervezet nem jut hozzá a szükséges ásványi anyagokhoz, nyomelemekhez, éhezik, ezért raktározó üzemmódra áll át, és végső soron a kevesebből is többet tárol el. Vagyis erőfeszítések árán is kevesebbet tudunk fogyni, amit sikerül leadni, azt pedig könnyedén visszahízzuk, miután visszaállunk az addigi „normális” étrendre.
 
Separator
 

Bűnbakkeresés

A filmvilág, a média sztárjainak példájára divatos karcsúnak (sőt, soványnak) lenni, és ezt a vágyat (természetesen egy ésszerű határig) az egészségi szempontok is alátámasztják. Ma ez már régen nem csak esztétikai-hiúsági kérdés, nem csak arról van szó, hogy a tavalyi tavaszi-nyári ruháinkba “beleférjünk”, hiszen a magyar lakosság több mint felének jelentős, egészségi kockázatot jelentő súlytöbblete van. Mint minden, sok embert érintő probléma, ez is üzletté vált, és ma már nem is olyan könnyű az egyre szaporodó diétás sikerkönyvek között tájékozódni. A fogyókúrák alapelve hasonló: csökkenteni a szervezet energiabevitelét és kiküszöbölni a további zsírlerakódást annak az élelmiszer-összetevőnek a korlátozásával, amelyet a “tartalékképződésben” a legfőbb bűnösnek találnak.
 
Separator
 

Gondolkodj másként, érezd magad sokkal jobban a bőrödben!

Az ördögi kört csak végleges megoldással lehet megszakítani, ez pedig a fokozatos, de teljes életmód – és szemléletváltás, melynek alapját a testi, lelki, szellemi harmónia egysége képezi.
 
Testünkre tekintsünk úgy, mint az ókori görögök: a test a lélek temploma, megérdemli tehát a kellő tiszteletet és a megfelelő gondoskodást.
Ennek két fő eleme a rendszeres sport, az alkatnak megfelelő bármilyen,heti rendszerességgel gyakorolt mozgás és a megfelelő tápanyagarányt képviselő kiegyensúlyozott táplálkozás.
 
Ez a szemléletváltás nem kecsegtet két héten belüli azonnali, látványos fogyással, de nem is ez a cél.
 
Ha hajlandóak vagyunk önmagunkat minden szinten megismerni, beleértve testünk kifinomult működését is, görcsös erőfeszítések nélkül érhetjük el nemcsak a testi, de a teljes lelki és érzelmi harmóniát is. Ehhez azonban alapvető szükséglet a fizikai test valós igényeinek felismerése és ennek megfelelő felelősségteljes karbantartása.
 
Separator
 

Klasszikus erény: a mértéktartás

Szélsőségektől mentes életvitel esetén sokkal könnyebb fenntartani a testi-lelki harmóniát, mint ha egymást követik a dínomdánomok és fogyókúrák, vagy hosszú ideig semmit nem mozgunk, aztán pedig drasztikus sportolásba kezdünk. A sportban, a böjtben, a táplálkozásban egyaránt érdemes mértékletességet tartani, ezt hosszú távon meghálálja a szervezet, ellentétben a folyamatos kilengésekkel.
 
Separator
 

A kiegyensúlyozott táplálkozás alapelvei

Minden nap szerepeljen akár több szem gyümölcs, minden étkezéshez, amelyikhez illik, együnk nyers zöldségeket, salátaféléket is. A harmóniát rendszeres tisztító vagy méregtelenítő napok segítségével is erősíthetjük.
 
Separator
 

Amikor az evéssel a lelkedet táplálod, a tested hízik

Az elhízás vagy a túlsúly egyik kiváltó oka, főleg vendégszeretetéről és eszemiszomjairól híres kis hazánkban a túlzásba vitt vagy kényszeres evés. Nagyon gyakori probléma, hogy a kényszeres evés forrása egy elfojtott szorongás, felhalmozódott érzelmek, ki nem élt vágyak, depresszió, stresszes életvitel, önbizalomhiány. Az ételt sokan tudattalanul is feszültségoldásra, jutalmazásra, kompenzálásra használjuk, ettől várjuk, hogy jókedvünk lesz, vagy legalább egyfajta megnyugvással tölt el. Az evés valóban biztonságos, kihívásmentes tevékenység, amely azonnali kielégülést hoz, ha negatív érzelmek, feszültségek gyötörnek. Viszont ez csak fizikai szintű megnyugvás, sokkal inkább az érzékek, érzelmek étellel történő eltompítása, ahelyett, hogy valóban megoldanánk életünk problémáit.
 
Separator
 

Tanulj meg saját tested jelzéseire figyelni

Ugyanebben az irányban hatnak régi társadalmi szokásaink és káros beidegződéseink, melyek szerint a rosszkedvet, bánatot, bajt evéssel, ivással orvosoljuk. Hasonlóan káros jelenség a vendégszerető traktálás, amelynek kiindulópontja az a különös feltevés, hogy ha nem fogadjuk el a felkínált ételt, italt, azzal a házigazdát sértjük meg, még ha egyetlen porcikánk sem kívánja. Pedig ha testünket felesleges kalóriákkal bombázzuk csak azért, hogy megfeleljünk külső elvárásoknak, rengeteget ártunk neki. Ehelyett fordíts figyelmet szervezeted aktuális szükségleteire és hangolódj rá tested bölcsességére, ami többnyire sokkal jobban tudja, mire van igazán szükséged.
 
Separator
 

Belső békével az elhízás ellen

Az evési rohamok fő okait: a negatív érzelmeket, a feloldatlan feszültséget, a belső ürességet ne  fizikai szinten, evéssel vagy ivással kezeljük, hanem lelki szinten próbáljuk megoldani a problémát. Egy újabb diéta, amellyel evési rohamainkat akarjuk kompenzálni, csak a fizikai síkon kezeli a problémát és hamarosan ugyanoda jutunk vissza. A visszahízás pedig tovább rombolja az amúgy is gyenge lábakon álló önbizalmat, megerősíti az ördögi kört, gyengíti az önértékelést és a társas kapcsolatokra való igényt. A táplálkozási problémák lelki okainak feltérképezése vezethet csak tartós gyógyuláshoz és az optimális testsúly megtartásához. A belső béke kialakítása komplex és hosszú távú folyamat, melynek egyik első lépése a felismerés, hogy a túlevés, kényszeres cselekvéseink és függőségeink csak eltávolítanak a valódi belső nyugalom elérésétől.

Az egészséges táplálkozás mintapéldájának emlegetik újabban a klasszikus Mediterrán étrendet. Leírásához kattints ide!

Az alábbiakban talál egy összefoglalást a legdivatosabb diétákról: BARANGOLÁS A DIVATDIÉTÁK KÖZÖTT