Hívjon most

Dr. Cseke L. Csaba

INSUmed fogyókúra specialista

 

Rendelői helyszín:

1073 Budapest, Erzsébet körút 1-3.

 

Rendelés:

hétfőtől péntekig előre egyeztetett időpontokban

 

Rendelési időben hívható telefon:

+36 (1) 3213972

+36 (70) 942 8168

AZ ELHÍZÁS

Az elhízás szakmai alapjai

A korábban elmondottakból sok máson kívül az is következik, hogy kövér ember is lehet hiányosan táplált, ha úgy tetszik (és ha nem pusztán a küllemére értjük): ”sovány”…

Bármelyikünk súlya akkor gyarapszik, ha több energiát viszünk be a szervezetünkbe, mint amennyit felhasználunk. És akkor fogyunk, ha kevesebb energiához jutunk. Az energiabevitel és -felhasználás azonban csak a test tömegét határozza meg. A szervezetünknek energián kívül vitaminokra és mikroelemekre is szüksége van.

 

Felső tagozatos általános iskolások körében végzett felmérések szerint (és most jó néhány számot el kell mondanom) a gyerekek számottevő hányada a koruknak és nemüknek megfelelő mennyiség 70 százalékánál kevesebb vitaminhoz jut. Ez a hányad például a B1-vitamin esetében a fiúknál 49, a lányoknál 62 százalék, a B6-vitamin esetében 35 és 48 százalék, a B2-vitamin esetében 45 és 31 százalék, a C-vitamin esetében 35 és 32 százalék. Még elszomorítóbb a helyzet a mikroelemek tekintetében. A nekik szükséges kalciummennyiség 70 százalékát sem kapja meg a fiúk 47 és a lányok 60 százaléka. A vas esetében a 70 százaléknyinál kevesebb elemhez jutók aránya 29 és 75, a kálium esetében 41 és 56, a cink esetében 23 és 38, a magnézium esetében 14 és 26 százalék. Hiába van tehát ”jó húsban” a gyerek, ha hiányosan táplált. A hiányok mindenképpen az egészség rovására mennek.

 

A diagramok mellett az asztal sarkán a Szívbarát program „Ételed az életed!” mottójú füzete vonja magára a figyelmem. Címlapján szivárványforma ábrában (színenként gondosan elkülönítve egymástól) temérdek ennivaló.

Mit kell ennünk, hogy ne kockáztassuk az egészségünket?

  1. Gabonaféléből kortól, testtömegtől, foglalkozástól, életkörülményektől függően 5-9 egységnyit. Egy egység például egy szelet kenyér, egy kifli vagy zsemle, egy pogácsa, egy palacsinta, 4 deka müzli, 4-5 darab puffasztott búza- vagy rizsszelet. Két egységnek számít egy adag főtt tészta vagy egy adag párolt rizs.
  2. Zöldségből és gyümölcsből 5-8 egység az ajánlott napi mennyiség. Egy egység egy paprika, egy paradicsom, egy sárgarépa, egy alma, egy barack, egy narancs, egy szelet sárgadinnye, 10-15 deka nyers saláta, másfél deci paradicsom-ivólé. Két egység egy adag zöldfőzelék, egy adag zöldségköret, 20 deka burgonya vagy kukorica, egy közepes fürt szőlő, egy banán.
  3. Tejből, tejtermékből 3-4 egységnyit fogyasszunk. Egy egységnek számít két deci sovány tej, egy deci sovány tejföl, két deci kefir, 5 deka tehéntúró, 2 vékony szelet sajt.
  4. A húsok és a húskészítmények ajánlott napi adagja 2-3 egység. Egy egységnek számít egy virsli, 5-10 deka pulykamell, csirkecomb, halszelet, marhahússzelet, 3-5 deka felvágott. Mindezeken kívül persze ehetünk tojást, májat, olajos magvakat, mézet, lekvárokat, zsiradékot is, de kis mennyiségben és lehetőleg nem mindennap.

Mennyivel kerül többe ez a hagyományosnak mondható táplálkozásnál?

Ha figyelembe vesszük, hogy a táplálkozásunkban sok olyan ”élvezeti elem” van (a cukrászsütemény, az alkoholos ital, a cukros üdítőital és így tovább), amelyet célszerű ritkábban és kisebb mennyiségben fogyasztani, akkor máris egyenlővé tehetjük a szokásos egészségtelen és az egészséges táplálkozás költségeit.

A testsúly zavarainak elméleti alapja

Az emberiség fejlődésének kezdetén a természetnek nagymértékben kiszolgáltatottan az éhínséggel küszködött. Az emberiség fennmaradását az biztosította, hogy azok maradtak életben, akik az éhezéshez legjobban tudtak alkalmazkodni, a felvett táplálékot, kalóriát legjobban tudták hasznosítani. A XX. század ipari és mezőgazdasági fejlődése a terméshozamok jelentős mértékű fokozódásához vezetett, mely a fejlett nyugati országokban a korábbi táplálkozási és életmódbeli szokásokat gyökeresen megváltoztatta.

 

A modernizáció – személygépkocsi, a tömegközlekedési eszközök, a mindennapi munkavégzés során használt gépek elterjedése, a fizikai aktivitás, egyúttal az energia-leadás csökkenését hozta létre. Másrészt jelentős mértékben fokozódott a szénhidrátban és zsiradékban gazdag ételek fogyasztása, amely az energia-bevitel hirtelen, rövid idő alatti drasztikus emelését eredményezte. Ehhez az energia-bőséghez nem tudott alkalmazkodni az emberiség. Ennek ered­ménye az, hogy a fejlett nyugati világban, napjainkban népbetegséggé vált az elhízás.

 

Hazánkban történt korábbi felmérések szerint a magyar lakosság 60%-a valamilyen súlyproblémával küszködik. Az elhízás kialakulásában egyrészt a fokozott kalória-felvétel, másrészt a csökkent kalória-leadás áll. A táplálék-felvételt a szervezet a zsírsejtek és egyéb sejtek által termelt hormonok, fehérjék segítségével a központi idegrendszerben levő központokon keresztül szabályozza. Eddigi ismereteink szerint mintegy 40 fehérje vesz részt valamilyen módon a testsúly állandóságának fen­ntartásában.

 

Ezen fehérjék örökletes károsodása egyik oka lehet az elhízás kialakulásának. Ezt bizonyítják azok a megfigyelések, hogy kövér szülők gyerekei gyakrabban elhízottak. Az olyan egypetéjű ikrekben végzett vizsgálatok, melyek során az egyik ikertestvér a szülőktől távol, más környezetben nevelkedett, ezt bizonyították, hogy az ikergyerekek súlya a szülők súlyával mutatott szoros kapcsolatot. Az elhízás egy részében hormonális, illetve központi idegrendszeri károsodások is szerepet játszhatnak.

 

Az elhízottak jelentős részénél a meglévő örökletes zavarokra rárakódik a túlzott energia-bevitel okozta környezeti hatás. Az örökletes zavar miatt a szervezet kompenzációs képessége csökken, ezért nem tudja kivédeni a helytelen táplálkozás és mozgásszegény életmód okozta nem kívánt hatást. Mi abban szeretnénk segíteni, hogy ezen kedvezőtlen környezeti hatá­sokat tudatosan tudja befolyásolni, és ez által túlsúlyát csökkenteni. Ez azért is fontos, mert az elhízás nagyon gyakran az élettartamot megrövidítő és az életminőséget rontó kórállapotok elősegítője lehet, mint például a vastagbél, méh, prosztata, petefészek daganat, epekövesség, 2-es típusú cukorbetegség, magas vérnyomás, gerinc és csípő- vagy térdízületi kopásos betegségek.

 

INSumed fogyókúra: Gyorsan, egyszerűen lefogyni orvosi felügyelettel. Fogyókúra tartós eredménnyel, 10 éves szakmai tapasztalat Fogyókúrájához válasszon orvosilag felügyelt módszert!

TÁPLÁLKOZÁSI TANÁCSADÁS

Kérjen orvosi segítséget fogyásához

Telefon:  06-70 /942-8168

© 2015 Copyright orvosifogyokura.hu - Minden jog fenntartva.