BARANGOLÁS A DIVATDIÉTÁK KÖZÖTT

 

A bőség zavarával küzd, aki súlyfeleslegének leadásához keres biztosan hatékony receptet: nehéz eligazodni a meggyőzőnek tűnő módszerek között. Az alábbiakban kritikus szemmel nézve  ismertetünk néhány divatos fogyókúra-módszert.

Az Atkins diéta
South Beach diéta
Az AB0 diéta
A 90 napos diéta
A Dukan diéta
Norbi-update módszer
Villám diéták
0 kalóriás diéták
Fricker-diéta

Separator

Az Atkins diéta

Néhány éve a legnagyobb sikere két amerikai módszernek volt: Atkins amerikai orvos leginkább a szénhidrátokat okolta az elhízásért, így híres diétáját igyekezett radikálisan mentesíteni ettől.

Így akármilyen húst, halat, tojást, kagylót lehet enni, de szénhidrátot – például kenyeret, édességet, burgonyát – csak nagyon keveset.

Atkins ígérete nagyon egyszerű: ne egyél szénhidrátot, és fogyni fogsz!

ELŐNYÖK: Annyit ehetsz, amennyi csak beléd fér, csak nem mindegy, miből.

HÁTRÁNYOK:

  • A magas zsírtartalom miatt hosszabb távon – egy év időtartamban – ezzel az étrenddel is csak annyi fogyás érhető el, mint bármilyen más diétával.
  • A sok fehérje és zsír miatt ennyi idő alatt viszont keringési és szívproblémák, esetleg vesebetegségek is jelentkezhetnek.

  • Mivel a diéta rostban szegény, az első időszakban kifejezetten tiltottak a zöldségek és gyümölcsfélék, vitaminhiány és székrekedés léphet fel.
Separator

South Beach diéta

Atkins követője, Agatston kúrája South Beach néven vált híressé, napjainkban talán ez a legkedveltebb a tengerentúlon. Ő ugyanis miközben továbbfejlesztette Atkins módszerét, enyhített is annak szigorán. Megtartotta a húsfogyasztás korlátozatlanságát, de inkább a soványakat ajánlja, zsírok helyett az egészségesebb, többszörösen telítetlen zsiradékokat tartalmazó növényi olajokat, mint például az olívaolajat. Cserébe viszont enged a szénhidrát tilalmából.

Különbséget tesz ugyanis “jó” és “rossz” szénhidrátok között: a jók – az alacsony glikémiás indexű élelmiszerek – lassan, de tartósan emelik a vércukor szintjét, míg a rosszak hirtelen, de csak rövid időre lökik fel. Ez utóbbi esetben hamar jelentkezik az éhségérzet. Ezzel a módszerrel rokon a tudományos alapokon nyugvó Mayo-étrend, amely a napi 1500 kcal energia felvételét burgonyából, zöldségfélékből, teljes kiőrlésű lisztből készült pékárukból, húsból, reggelire pedig két-három tojásból kívánja megvalósítani.

ELŐNYÖK: 

    • Húsimádók a soványabb húsfélékből korlátlanul fogyaszthatnak
    • Megengedi az ún. “jó” szénhidrátokat, az alacsony GI-s élelmiszereket

HÁTRÁNYOK:

  • A még mindig magas fehérje és zsír miatt a keringési és szívproblémák, vesebetegségek felléphetnek!
  • Hosszabb távon egyoldalú táplálkozáshoz vezet.
Separator

A titok a vérben van? Az AB0 diéta

Dr. Peter D’Adamo természetgyógyász dolgozta ki azt az elméletet, amely szerint a vércsoport határozza meg, hogy kinek, mely élelmiszerek ajánlottak. A vércsoportokat tulajdonképpen a vörösvértestek felületén elhelyezkedő fehérjeláncok határozzák meg. Ezért ésszerűnek tűnik a feltételezés, hogy a táplálékainkban lévő fehérjék – mivel ezek is a véráramba kerülnek, igaz lebontva – esetleg reagálhatnak ezzel. A tudomány ismer is ilyen apró fehérjeláncokat, melyeket lektinnek nevezünk, és szinte minden élelmiszerben megtalálhatók. Adamo szerint ezek bizonyosan kölcsönhatásba lépnek a vércsoportokat meghatározó fehérjeláncokkal, és a nem vércsoportunknak megfelelő élelmiszerek fogyasztása esetén betegségeket okoznak.

Az emberiség négy alapvércsoportba sorolható, ezek történetileg nem egyszerre, hanem a fejlődés során alakultak ki.

Legrégebbi a “0”-ás, a “vadász ősök” vércsoportja.

Nekik a diéta magas fehérjetartalmú élelmiszereket ajánl, sok húst, halat, májat, rákot, kagylót, a gyümölcsök közül a szilvát, fügét, a zöldségek közül a leveleseket – például spenótot-, a kelkáposztát és a hagymát.

A földműves ősökre visszavezethető “A” vércsoportúak

Nekik növényi eredetű élelmiszerekben gazdag, és csak kevés húst tartalmazó étrendet ajánl: sok zöldséget, gabonafélékét, hüvelyeseket, káposztaféléket, sokféle gyümölcsöt.

A “B” vércsoportot a nomád elődöktől örökölte az emberiség

Őket mindenevőknek írja le Dr. Peter D’Adamo, így az ebbe a csoportba tartozók étrendje a legváltozatosabb. Húsok, tejtermékek, gabonafélék, gyümölcsök, zöldségek egyformán szerepelnek az ajánlott ételek között.

A “titokzatos” AB vércsoportváltozat a legkésőbbi és a legritkább,

Az ő számukra vegyes étrend, inkább többszöri, kis mennyiségű étkezés ajánlott, de az ő étlapjukon is szerepelhetnek húsok, halak, tofu, tejtermékek, leveles zöldségek, gabonafélék, hüvelyesek, a gyümölcsök közül kiemelten például az ananász.

Separator

A 90 napos diéta

Az elválasztó diéták hívei szerint a fogyást az segíti elő legjobban, ha egyszerre csak egyfajta élelmiszer kerül terítékre, tehát például csak szénhidrát vagy csak fehérje.

A testkontroll étkezésenként különíti ezt el, az úgynevezett 90 napos diéta pedig négynapos ciklusokat ajánl.

Eszerint az első nap a proteiné, amikor fehérjét, elsősorban húsféléket, mellette tejet és sajtot ajánl ebédre és vacsorára, a reggeli pedig mindig gyümölcs.

A második nap “keményítős”, ekkor bármilyen zöldségféle, bab, borsó, hüvelyesek, sárgarépa, burgonya ehető.

A következő napon szénhidrátokat, tésztát, még süteményt, kis csokit is ehet a diétázó.

A negyedik napon pedig gyümölcsöket kell fogyasztani. A négynapos ciklusokat havonta egyszer egy víznap egészíti ki. Bár kétséges, hogy az elválasztásnak van-e tudományosan megalapozott hatása, de sokan esküsznek erre a módszerre és látványos eredményt is sikerült produkálniuk vele.
További részletek itt

Separator

A Dukan diéta

A Dukan diéta azt ígéri, hogy annyit ehetünk, amennyi belénk fér, hatékony és biztos módszert kínál a jojóeffektus kiküszöbölésére: nem csoda, hogy három millió francia nő után már olyan hollywoodi sztárok, mint Penelope Cruz és Jennifer Lopez esküsznek a Dukan-diétára.

Mi a Dukan-diéta dióhéjban?

Ez egy fehérjében gazdag, szénhidrát-, és zsírszegény fogyókúra, mely hosszú távú, fenntartható súlyveszteséget eredményez. Az alapja 100 természetben előforduló élelmiszer (78 fehérjében gazdag étel és 28 zöldségféle) amelyekből tetszés szerinti mennyiség fogyasztható. A kúrának négy szakasza van: az első két szakasz a tulajdonképpeni fogyókúra, a második kettő pedig arra szolgál, hogy a leadott kilók ne jöjjenek vissza.

Előnye:

A Dukan-diéta egyik legnagyobb vonzereje, hogy teljes túlsúlyodat leadhatod vele, mégpedig anélkül, hogy szigorú koplalásba kezdenél. A fölös kilók száma ugyanis csak a diéta hosszát befolyásolja, szigorúságát nem. A tartós és egészséges fogyás érdekében dr. Dukan négy szakaszra bontotta a diétát.

A diéta felépítése:

1. A támadó szakasz

Az első szakaszban csak fehérjét ehetsz, tehát tejet, tejtermékeket, fehér húsokat – ezeket azonban tulajdonképpen mennyiségi korlátozás nélkül. Ez a diéta megalapozó szakasza, ekkor a leglátványosabb a fogyás. Ha csak öt kilót akarsz ledobni, akkor két napig kell követned a protein alapú étrendet, ha tízet, akkor három, ha pedig 20-at, akkor öt napig tart a felvezető szakasz.

2. A lépegető szakasz

E szakasszal lassan, de biztosan érjük el a kitűzött testsúlyt, azzal, hogy váltogatjuk a tisztán fehérjenapokat az olyan napokkal, amikor fehérjét és a 28-féle ajánlott zöldség valamelyikét is fogyaszthatjuk. Mindaddig, amíg el nem érjük a célsúlyt. Itt már ehetsz friss vagy grillezett zöldségeket, salátákat is, de szigorúan csak zsírszegény joghurtból vagy olívaolajból készíthetsz rájuk öntetet. Ezt a periódust addig tartsd, amíg el nem éred az ideális súlyt.

3. A stabilizációs szakasz

A megszerzett súly megtartásának szenteljük; célunk, elkerülni a jojóeffektust, amelyet az okoz, hogy a test minden gyors súlyveszteség után elképesztő gyorsasággal szerzi vissza a leadott kilókat. Kritikus időszak, az időtartama is igen precízen megszabott: tíz napot szánunk minden elveszített kilóra. De a szabályok mellett a diéta heti két „ünnepi étkezést” is engedélyez: ekkor azt ehetünk, amit akarunk, sőt még alkoholt is ihatunk. Ebben a szakaszban ismét fogyaszthatunk kenyeret és sajtot.

4. A végleges megszilárdítás szakasz

Három szabályon alapul amelyeket be kell tartani, hogy megőrizzük az elért súlyt, de ezek szerencsére nem túl kellemetlenek. Ez a fázis a legkönnyebb, de a leglényegesebb is, hiszen tapasztalatok szerint a fogyókúrázók 95%-a a diétázás után visszahízza a leadott kilókat. A hét hat napján bármit ehetünk, egy nap viszont csak fehérjét.

A szabályok:
• életünk végéig heti egyszer, mondjuk csütörtökön, tiszta fehérjenapot tartunk
• mindennap megeszünk három evőkanál zabkorpát
• örökre elfelejtjük a liftet

A diétáról bővebben olvashatsz a diéta kitalálója által szerkesztett, s nemrég megjelent könyvben: A Dukan Diéta
Separator

Norbi-update módszer

Norbi “titkának” lényege annak a régi igazságnak a modern formába öntése, hogy táplálkozásunkban vegyük figyelembe a szervezet napszaki ritmusát. “Reggelizz, mint egy király, ebédelj, mint egy polgár, a vacsorát add a koldusoknak.”

Családiasan csak keresztnevén emlegetik a magyar fitnesszgurut, Schobert Norbit, akinek módszere hamar népszerűvé vált. Saját példájával (is) bizonyította, hogy tartós eredményt csak életmódváltással, egészséges étkezésre való áttéréssel és sok mozgással lehet elérni. Az update-módszer lényege az idő: nem a mennyiséget korlátozza elsősorban, nem azt szabja meg, mit ehet a fogyni kívánó, hanem csak azt, hogy mikor.

A sovány, száraz húsféleségeket, gyümölcsök egy részét és a rostban gazdag zöldségeket  szinte egész nap lehet fogyasztani, ezek az I. kategóriába kerülnek.

A szénhidrát fogyasztása azonban délután már nem ajánlott, délelőttre tanácsos korlátozni, mivel a fel nem dolgozott szénhidrátot a szervezet beépíti magába: ez a II. kategória. Ezen belül sem mindegy, milyen jellegű szénhidrátról van szó: a cukorbevitel nem tanácsos, legfeljebb reggel, délelőtt, lehetőleg gyümölcscukor formájában, az agy működésének serkentésére.

Ezért ez az étrend a hozzáadott cukortól óvakodik.

A szénhidrátok közül előnyben részesíti a teljes kiőrlésű gabonaféléket, valamint a zöldségekben lévő keményítők fogyasztását.

Zsírok helyett növényi olajokat használ, különösen javasolva a hidegen sajtolt olívaolajat, ami a legértékesebb a szervezet számára. Mivel ez a módszer nem tilt kategorikusan semmit, így nem lépnek fel elvonási vagy hiánytünetek sem, mindenki hozzájuthat kedvenc ételeihez is, csak arra kell figyelnie, mikor eheti azt meg.

Az egészséges étkezés megújítja, rendezi az anyagcserét. A kedvező hatásokat pedig a mozgás teszi teljessé.

Lehet az torna, lehet gyaloglás, úszás, futás, különleges, élménysport, bármi: ha rendszeresen, heti legalább három alkalommal végezzük, biztosan egészségünkre válik.

További részletek itt:

Separator

Varázsétkek=Villám diéták?

Számos diéta egyazon élelmiszer monoton, kúraszerű fogyasztásától vár látványos eredményt.
Ilyen például a Harvey-féle tojáskúra, amikor a fogyókúrázónak naponta nyolc tojást kell megennie.
A túródiéta alatt csak túró és gyümölcsök fogyaszthatók.
Nem hangzik rosszul legalábbis rövid ideig alkalmazva a félcsirke-diéta, amelyben napi 40 dkg csirke, valamint zöldség és burgonya van az étlapon.
Radikális és kiszáradáshoz vezethet a rizs-, illetve a burgonyadiéta – ez utóbbi napi 1 kiló sós vízben főtt burgonyából áll.
Az almakúránál napi hat alma fogyasztható.
Az ananászdiéta naponta 2-4 kiló ananászból áll, kevés hús és hal mellett.
A szőlőkúra napi 3 kiló szőlőt enged. Ezeknek a diéták mind egyoldalúak, tápanyag- és vitaminhiányosak, így legfeljebb rövid ideig alkalmazhatók, és nagy a kilók visszatérésének, a jojóeffektusnak a veszélye.
Nincs fogyókúrázó, aki ha ugyan nem is próbálta ki, de legalább ne ismerné a “csodatévő” káposztaleves-diétát, amely a leves mellett zöldségek és gyümölcsök fogyasztását engedi, erős korlátozásokkal. Ennek eredménye azonban többnyire csupán az, hogy az érintett egy életre megundorodik ezektől az amúgy egészséges étkektől.

Separator

Veszélyes aszkézis

Azok, akik a legtürelmetlenebbül szeretnének megszabadulni nyomasztó túlsúlyuktól, a legradikálisabb módszerektől, a legszigorúbb böjttől, a “0 kalóriás diétá”-tól sem riadnak vissza. Csak citromos ásványvizet fogyasztanak, hogy a szervezetükben megkezdődjön az elraktározott zsír elégetése. Ez a módszer azonban nagyon kockázatos, hiszen felborítja a teljes anyagcserét, és az esszenciális aminosavak, ásványi anyagok, vitaminok hiánya olyan súlyos állapotokat okoz, hogy életveszélybe sodorhatja magát a kúrázó. Még szigorú orvosi ellenőrzés mellett, kórházi körülmények között is csak ritkán alkalmazzák. Ha a fogyasztás nem éri el a napi kb. 600-800 kcal-t, a szervezet nagy mennyiségben vizet veszít, a benne oldott ásványi anyagokkal és vitaminokkal együtt. Koplalás esetén a szervezet általában az alapanyagcsere lassításával védi magát. Ezért aztán, ha a koplalás abbamarad, még egy szigorúan diétás étrend is többletet fog jelenteni, ami újra lerakódik. Ez az úgynevezett jojó-effektus csak nehezen, tartós, teljes életmódváltással – például a mozgásmennyiség növelésével – kerülhető el.

Separator

Éhezés nélkül fogyni?!

A legtöbb fogyókúráról azonnal a koplalás és a kínzó éhségérzet jut eszünkbe. Jacques Fricker azonban úgy gondolta, ezek nélkül is lehet fogyni és mellőzni szerette volna a kalóriák és a tápanyagok számolgatását is. Az eredmény egy olyan diéta lett, amely valóban biztos fogyást garantál, és még a legintrikusabb dietetikus sem talál benne sok kivetnivalót.

A program egyetlen tényezőre hívja fel a figyelmet: az első két hónapban drasztikusan kell csökkenteni a cukorfogyasztást, majd később is csak fokozatosan szabad beépíteni az étrendbe ezt a tápanyagot.

Ezen kívül csak a testünk jelzéseire kell hallgatnia, azaz együnk, amikor éhesek vagyunk, sőt akár egy-egy nagyobb dőzsölés, lakoma is beleférhet a fogyókúrába.

Ha nem vagyunk éhesek, akkor viszont ne együnk és ne is nassoljunk, mert ez megzavarná szervezetünk energiaforgalmát.

Fricker szerint ezzel a módszerrel gyorsan csökken a hasnyálmirigy inzulintermelése, így a szervezet a zsírok lebontásával fogja kompenzálni a hiányzó kalóriákat.

Ébredés után egy nagy pohár vízzel indítsunk, ami segít a szervezetből kiüríteni a mérgező anyagokat. Ha éhesek vagyunk, reggelink a megszokott lehet, de tartalmazzon tejet vagy tejterméket, gyümölcsöt és kenyeret is. Ihatunk kávét vagy teát, de természetesen cukor nélkül, édesítőszerrel készítve.

Az ebéd kétféle, édes vagy sós típusú is lehet. Az édes típusúban legyen kétféle gyümölcs és tejtermék is, a sós változat például tojás, csirkemell vagy sonka zöldségkörettel, de lehetőleg zsírmentesen elkészítve.

A vacsora kenyeret nem tartalmazhat, de rizs, tészta vagy burgonya fogyasztható, sőt legfeljebb tízdekányi sovány hús (hal, csirke) is.

ELŐNYE:

  • A program megalkotója elsősorban a könnyű betarthatóságot emeli ki diétájából, amivel egyben mértékletességre is int. Jókedvűen három kilót fogyhat egy hónap alatt – ígéri – ami szerinte sokkal hatékonyabb megoldás hosszabb távon, mintha folyamatosan koplalva 4-5 kilót akarna leadni.
  • Mivel nincs semmilyen különösebb megszorítás és egyoldalúság benne, bárki kipróbálhatja, aki nem egy hét alatt akar megszabadulni túlsúlyától. A Fricker-diéta akár egy jó életmódprogramnak is megfelel.

 

Ha érdekli az anyagi kockázatoktól mentes fogyás, válassza az orvosi felügyeletet és kontrollt diétájához!

Fogyjon anyagi s egészségügyi kockázatok nélkül az INSUmed fogyókúrás módszerrel!