Az elhízás szakmai alapjai

 
A korábban elmondottakból sok máson kívül az is következik, hogy kövér ember is lehet hiányosan táplált, ha úgy tetszik (és ha nem pusztán a küllemére értjük): ”sovány”…
 
Bármelyikünk súlya akkor gyarapszik, ha több energiát viszünk be a szervezetünkbe, mint amennyit felhasználunk. És akkor fogyunk, ha kevesebb energiához jutunk. Az energiabevitel és -felhasználás azonban csak a test tömegét határozza meg. A szervezetünknek energián kívül vitaminokra és mikroelemekre is szüksége van.
 
Felső tagozatos általános iskolások körében végzett felmérések szerint (és most jó néhány számot el kell mondanom) a gyerekek számottevő hányada a koruknak és nemüknek megfelelő mennyiség 70 százalékánál kevesebb vitaminhoz jut. Ez a hányad például a B1-vitamin esetében a fiúknál 49, a lányoknál 62 százalék, a B6-vitamin esetében 35 és 48 százalék, a B2-vitamin esetében 45 és 31 százalék, a C-vitamin esetében 35 és 32 százalék. Még elszomorítóbb a helyzet a mikroelemek tekintetében. A nekik szükséges kalciummennyiség 70 százalékát sem kapja meg a fiúk 47 és a lányok 60 százaléka. A vas esetében a 70 százaléknyinál kevesebb elemhez jutók aránya 29 és 75, a kálium esetében 41 és 56, a cink esetében 23 és 38, a magnézium esetében 14 és 26 százalék. Hiába van tehát ”jó húsban” a gyerek, ha hiányosan táplált.
A hiányok mindenképpen az egészség rovására mennek.

A diagramok mellett az asztal sarkán a Szívbarát program „Ételed az életed!” mottójú füzete vonja magára a figyelmem. Címlapján szivárványforma ábrában (színenként gondosan elkülönítve egymástól) temérdek ennivaló.
 
Separator
 

Mit kell ennünk, hogy ne kockáztassuk az egészségünket?

  1. Gabonaféléből kortól, testtömegtől, foglalkozástól, életkörülményektől függően 5-9 egységnyit.
    Egy egység
    például egy szelet kenyér, egy kifli vagy zsemle, egy pogácsa, egy palacsinta, 4 deka müzli, 4-5 darab puffasztott búza- vagy rizsszelet.
    Két egység
    nek számít egy adag főtt tészta vagy egy adag párolt rizs.
  2. Zöldségből és gyümölcsből 5-8 egység az ajánlott napi mennyiség.
    Egy egység egy paprika, egy paradicsom, egy sárgarépa, egy alma, egy barack, egy narancs, egy szelet sárgadinnye, 10-15 deka nyers saláta, másfél deci paradicsom-ivólé.
    Két egység egy adag zöldfőzelék, egy adag zöldségköret, 20 deka burgonya vagy kukorica, egy közepes fürt szőlő, egy banán.
  3. Tejből, tejtermékből 3-4 egységnyit fogyasszunk.
    Egy egységnek számít két deci sovány tej, egy deci sovány tejföl, két deci kefir, 5 deka tehéntúró, 2 vékony szelet sajt.
  4. A húsok és a húskészítmények ajánlott napi adagja 2-3 egység.
    Egy egységnek számít egy virsli, 5-10 deka pulykamell, csirkecomb, halszelet, marhahússzelet, 3-5 deka felvágott. Mindezeken kívül persze ehetünk tojást, májat, olajos magvakat, mézet, lekvárokat, zsiradékot is, de kis mennyiségben és lehetőleg nem mindennap.

 
Separator
 

Mennyivel kerül többe ez a hagyományosnak mondható táplálkozásnál?

 
Ha figyelembe vesszük, hogy a táplálkozásunkban sok olyan ”élvezeti elem” van (a cukrászsütemény, az alkoholos ital, a cukros üdítőital és így tovább), amelyet célszerű ritkábban és kisebb mennyiségben fogyasztani, akkor máris egyenlővé tehetjük a szokásos egészségtelen és az egészséges táplálkozás költségeit.